Ana içeriğe atla

MART DOKUZLADI

Hep duymuşsunuzdur.Hep beraber söyledik ,hep beraber bir ömür duyduk,dinledik...Halkımız mevsimler için herzaman uygun ifade yakıştırmaları bulmuş,uygun ifadeler söylemiş...Bunlardan biriside mart dokuzlarsa 9 unda(21 mart)dokuzlamazsa otuzunda kış biter.Mart dokuzu ayın 12 si gibi başladı.Antalya'da bile soba yakmayı bırakmışken yeniden bacaları tüttürmeye başladık.Gece sıcaklıkları 10 derecenin altına düştü.Gündüzde 15 li derecelerde...Bugün arılık ziyaretinde arılıkda arıların çalıştığını hızını kesmediğini gördüm.Zayıf arılara file ile arılı,yavrulu çıta takviyesi yapmaya başladım.Güçlüden alıp zayıfa veriyoruz.Aynı MALKAÇOĞLU gibi...2 gün önce çok zayıf arının birine bir file arı vermiştik.Bugünde filedeki çıtayı çıkarıp kovana bıraktım.
Şu filenin hikayesini kısaca bir açıklamak isterim.File dediğim aparat bir çıtanın içine rahatlıkla sığdığı pencere telinden dikilmiş ağzınada fermuar eklenmiş bir aparattır.Zayıf kovanlara genellikle kapalı pupa olan çıtalardan iyice siyahlaşmış olanlardan(Siyahlaşması gün olarak 17-18 günlük pupalı yavru demek) seçerek bu filenin içine arısıyla birlikte koyup fermuarını kapatıp kovana verme usulü...Bu şekilde verilirse zayıf analı kovandaki arılara file ile verdiğimiz arılar alışıyor.Ananında kokusuna alışıyor.Ana kesme riski yaşanmıyor.Böylece zayıf arıları bu usul taktikle güçlendiriyoruz.
Genel olarak akdenizde iyi arılar 9 çıtalık kovanları 21 marta kadar doldururlar.Ancak bu yıl mevsimden bir şey anlamış değilim.Sanki mevsim bir anda hızlanarak 10 gün 15 gün önde gibi...Çünkü:Yabani kavak ağaçları 1 nisan gibi yapraklanırken,evimin önündeki kavak yapraklarını açtı.Yani kışın yapraklarını döken ağaçlar 10 gün gibi erken yapraklandılar.Arılıkda işleri henüz tam bitirmedik.İş çok yapacak adamda ben varım.Geçen yaz ballıklar arı taşırken sorun yaratmıştı.Arılar kovan ile ballık arasından çıkıyorlardı.İmalat sırasında yaptığım bir hatayı fark ettim.Kovanlarımın tamamını kendim yaptım.İşlemesini marangoza yaptırıp,çakma montaj işinide kendim yapmıştım.Ballıkların altına çakılan kısa kovana yapışan muhafazalıkların arası açılmış.Açılan aralıkların kapanması vede bir daha açılmaması için teneke ile kapatıyorum.Tabiki kesip çakma işi biraz zaman alıyor.Ballıkların en az 50 tanesini hazırlarsam yetecek gibi.
Pupa ve açık yavrulu bir çıta...İyi durumda olan kovanlarımda ortalama 5-6 yavrulu çıta var.Çok iyiler ise kovanları doldurdular maşallah.2 tanesine ballık koyduk.Diğerleri mart dokuzunun çıkmasıyla ballığa kavuşacaklar.Bu gün hava rüzgarlı olduğu için arılar çok hırçındılar.Motorsiklet ile gidip geldim.Ama birazcıkda üşüdüm.Arıların yanında giydiğim üstlüğü çıkaramadım.Çünkü arılar öylesine kafama ve vücuduma üşüştülerki üstlüğü ancak arılıkdan 300 m uzakda çıkarabildim.
Bu günlük haberlerimiz bunlardı.Mart dokuzu çıkıncaya kadar beklemedeyiz.Hava iyi olursa perşembe kontrol ve bakım çalışması var.Ama biz hergün rıhtımdayız.Bizim rıhtım arılığımız...
Arıcı 07-ANTALYA

Yorumlar

TUNCAY HADİSE dedi ki…
Hayati Abi,
Şu file işini çok merak ettim,resimlemen mümkün mü?
Bereketli bir sezon dileklerimle.
Tuncay Hadise
Arıcı 07 dedi ki…
perşembe günü resimleyip arılarıyla yayınlayayım.
Sayın hocam bende file işini soracaktım perşembeyi bekliyorum,ayrıca bu denkleme işini yaparken biz şerbet püskürtüyoruz abi kafes içine almak zor olmuyor mu?
Arıcı 07 dedi ki…
Bana göre herşey kolay.Çünkü ben fileye koyduğum arıları genel olarak genç işçilerden tercih ederim.Bunun yoluda hem kapalı hem açık yavrulu olması.
bekir dedi ki…
hayati abi allah bol ballı bol verimli bir yıl nasip etsin.
sizden cok şeyler ögrendim şimdide file olayını okudum bizlerede cok faydalı olacak bir apart saolun

Bu blogdaki popüler yayınlar

KEKİK VE ÇEŞİTLERİ

KARA KEKİK Nosemaya karşı kekik suyu yaparak şerbete karıştırmada kara kekik kullanılmalıdır.Bu kekik timol bakımından en faydalı olan kekik türüdür.Ortalama olarak 1 teneke suya 1-1,5 kg aralığında yaş kara kekik konur.Ateşde kaynatılır.Kaynayınca ada çayı kıvamında sarımtırak yeşilimtrak arası renk alınca ateşden indirilir.Soğumaya bırakılır.Soğuyunca temiz ağzı kapalı bir bidona yada su damacasına konur.Gölge ve ışıksız ortamda saklanır.Kullanırken şerbete % 10 luk karışım yapılarak kullanılır.Baharda şerbete 4 kez Yaz sonu güz başında şerbete 4 kez konulursa arıları nosemaya karşı korur.Bunun yanında vitamin katkısı olarak polivit şurup kullanın. Kara kekik varovaya karşı da kullanılır.İster kurutarak isterseniz yaş olarak temiz sadece bu iş için ayrılmış tütsüyle uçuş deliğinden dolu kovana 5-6 pompa olmak üzere haftada 1 kez kullanılmasını tavsiye ederim.Varova sıkıntısı yaşamazsınız.                                                             TAŞ KEK

ARILARIN KOVAN TERK SEBEBLERİ

Eylül ayı ve son baharda arıcıların yaşadığı en büyük temel aksaklıklardan birisininde arıların kovan terkleridir.Kovan terkleri son yıllarda dünya genelinde çok yaşanmaya başladı.Bu terkler sonucu,kovanı terk eden arıların büyük bir kısmı başka kovanlara girmekteler.Birkısmıda oğul çıkar gibi kovandan ayrılarak kaybolup gitmekte... Kovan terk sebeblerini şöyle sıralayabiliriz; 1-Kovandaki arıların yaz sonu ve sonbahar önü yeterince bal üretememesi;Aç kalma korkusunu hisseden arı strese girer.Aynı stresi bal hasadı sonundada yaşar.(Bundan dolayı hasaddan sonra şerbet veye kek verilmeli)Stres sonucu çözümsüzlük arıların kovanı terk etmelerine sebeb olur. 2-Son Bahar güvesi;Güve petekleri kapladığı zaman(Genelde zayıf arılar)yaşama şartları bozulan arılar kovanı terk eder.Buna güve sürgünüde denir. 3-Kovan kokusu;Genelde arı fazla kokuyu sevmez.Çünkü kokular duyu sistemlerini bozar.Kovan içinde algılama sistemi iyi çalışmaz.Kovana has,ana arı ve işçi arıların durumu norm

ORGANİK VARROA MÜCADELESİ TEKNİKLERİ..

BU YAZI SÜREKLİ GÜNCELLENİR.EN ALTDA GÜNCELLEME TARİHİNİ GÖRECEKSİNİZ. Değerli arıcılar,varova aslında güçlü değil.Arıcı zayıf olunca varova kovana zarar veriyor.Artık varovaya 2018 yılında ilaç kullanmıyoruz.Yarım şerbetliğimizi kovanda arıyı kovana dayadığımız 1.çerçeve yerine koyuyoruz.Baharda arıyı şerbetle beslerken şerbetlik en içte çıta yerinde olunca altına arı petek örüyor.Örülen peteğin gözleri erkek arıdır.Bu petek yumurtaları kapanınca falçata ile kesip toprağa gömüyoruz.Arı hızlabirkaç günde tekrar örüp yumurta atacaktır.Siz takip ediyorsunuz.2.kez kapanınca yine kesip toprağa gömüyoruz.Bu 2 kez petek ksip atma şi 1 ay içinde olursa 3.kez örülen peteğin erkek arı olup olmadığıa dikkat ediyoruz.3. kezde kapatırsa kesip toprağa gömüyoruz.Bundan sonra artık kovanın varovasına bakmıyoruz.Yarım şerbetliğin altına örülen peteklere hiç dokunmuyoruz.Bal olsada balınıda almıyoruz.Arıya bırakıyoruz.Bu uygulama 2018 yılı boyunca sizi varov