İşçi arılar öğrenme yeteneğini insanda olduğu gibi değil,genetik yapısal özellikleriyle kazanırlar.Genç işçi çiçeğin dişi organına hemen dilini daldırır.Ama çoğu zaman dili yapışır kalır.Uzun uğraşlar sonucu kurtulur,kurtulamayan çiçekte yaşık ölür.Özellikle ıhlamur bölgelerinde bu durum arıların çok kaybı nedeniyle koloni zayıflamasına sebeb olur.Deneyimi artan işçi arı dişi organın çevresindeki çiçek tablasına uzanarak nektarı bulur,deneyimi artar.Deneyim sonucu iş öğrenen işçi arıların verimliliği artar.Polen toplama nektardan daha zordur.Polen erkek organın başcık denen kesesinin içindedir.Ustalaşan arı balon gibi şişmiş,kabuğu incelmiş polen torbalarına sürtünerek patlamasını sağlar.Bu yolla polene kolayca ulaşır.Arıların yeni bir bölgeye gelmesi,yer değişimide deneyim olarak karşımıza çıkar.Bu açıdan gelinen bölgede başka koloniler varsa,bu durum sonradan gelen kolonilere dezavantaj oluşturur.Çiçeklerde işçi arılar kavga uçuşu yaparak çiçekde polen nektar toplamada olan işçinin rahatsız olmasına sebeb olur.Çoğu zamanda kavga ederler.Bu kavga bölgeye önceden gelen arı kolonilerine avantaj sağlar.Sonra gelenler sıkıntıya düşebilirler.Ayrıca bölgede nektar ve polen sıkıntısıda rekabeti tetikler.Tarlacı arılar kavgacı olurlar.Dışardan gelen insan ve hayvanları sokma sebebleride bu sıkıntıdan dolayıdır.Arılar bitki türüne göre kolay ulaşımı öğrendiği gibi kısa uçuş yolunuda öğrenirler.Ama insanlar gibi yaratıcı öğrenme yeteneği olamaz.Çok zeki sanılsalarda sonuçda diğer böceklerden üstün değildirler.Öğrenecekleri konular genetik yapılarında var olup,bunu değiştirme ve geliştirme özelliğine sahip değildirler.
Arıcı 07-ANTALYA
Yorumlar