Ana içeriğe atla

HASAT VE ARI ŞAKALARI...

Arıcı 07-ANTALYA
 Dostlar Antalya çevresi ve Muğla'da çam basrası  sezonu başladı.Ama ben basra balına gitmiyorum.Kararlıyım...Çünkü:Kaliteli bal üretiyorsun.40 arıdan 300 kg bal almışım.Bunun 150 kg süzdüm.Geri kalanıda sırlanması için güçlü kolonilerde topladım.Soranlara hala üç yıldır bal 30 lira diyorum.Vatandaş pahalı diyor.Ne yapalım vatandaş haklı.Bende haklıyım ama...Nasip olursa artık bal üreticiliğinide bırakacağım.Sadece arı üreticisi pozisyonuna geçmek istiyorum ...Bu şartlarda topdan basra balı 8 lira çiçek balı 12 lira...Bu işi nasıl sürdürebilirimki...Maliyet hesapları bu fiata zarar yazıyor.Arılıkda toplam 160 arı var.Başlangıçda 80 arıyla yaylaya çıktım.Arının 40 nı bala 40 nı bölmeye arı üretmeye ayırmıştım.Allah kısmet ederse toplam arımın 100 nü satışa planlıyorum.50 sini arı üretmeye 10 tanesinide ailenin ihtiyacını karşılamaya...
 Bu resimleri hep avrupalı arıcılarda görürdüm.Nasıl oluyor diye şaşardım.Daha sonraları arı havalandırma yoksa sıcakda kovan önünde toplanırdı öyle görürdüm.Ama bu resim farklı oldu.Bal alıyordum bu kovandan.Tam konsantre olmuşum.Bal alırken acayip bir arı yoğunluğu oluştu.Kafamdan geçen iş bozuldu,yağmacılar faaliyetde demiştim.Sıkıntılı biçimde bu kovanın peteklerini aldım.Kovanı kapatırken fırça ile kenarlarını süpürüp kovanı kapattım.Ama fırça ile kovan önüne çok arı dökülmüştü.Bu ne diye ön taraf dolaştım.Baktımki kovanın önü arı ile kaplı...
 Tütsü ile arıları tütsüleyince hepsi yere döküldü..Yerdeki arıları tütsüleyip bekledim.Ama yine kovanın önüne yapıştılar.Nedir bu durum diye düşünmeye geçtim.Çünkü;Havadaki arı trafiği normal pozisyona döndü.Yağma falanda yok...Yandaki kovanlarda rahat...Aklıma hemen arıların kovan terketmesi geldi...Kafamda sanki şimşek çakar gibi...Çünkü:Yeni böldüğüm kovanlardan balsız kalan 3-4 taneside kovan terketmişti.Ama onlar zayıftı 2-3 çıta kadarlardı.Hatda en son birini kovandan çıkarken farkettim.Zorla ağaca kondurdum.Oda ağacın çalının 4 m ucuna yapıştı...Bende çıktığı kovanını getirip testere ile çalıyı kesip kendi kovanına döktüm.İçine önce kek verdim.Başka kovandan ballı çıta desteği...2 gün sonrada şurup...Sıkıntı yok artık...Gelelim bu arıya...
Bu kovanın altına 3 örük çıta koydum.Çıtalar arı ile doldu.Götürüp boş bir kovana yerleştirdim.Geldim bakıp kontrol ettim...Kovan altı ızgara her yer hala arı...3 çıta daha getirdim...Kovan altına yanlarına koydum.Yerde kovan altında hiç arı kalmayacak kadar bekledim.Bu üç çıtayıda başka bir kovana koydum...İçlerine şurupluk koyup şerbetledim...Bir gün sonra kontrol ettim.İkinci koyduğum üç çıtalı arı derli toplu çıtalara düzgün dağılmış şurubu bitirmiş...Durum belliydi..Ana arısı bu kovandaydı...Ortadaki çıtayı çekince hem anayı hemde yumurtlamaya başladığını gördüm...İlk koyduğum 3 çıtalık kovanı açtım.Şerbet bitmemişti.Arı miktarı düşmüştü.Kovanda bütünlük yok,buna mukabil dağınıklık hakimdi...Kontrol edince ana olmadığını gördüm.Hazır memeler vardı..Ama bu kovana hazır meme versem kovan arı olmazdı.ana memelerini parçalardı...Bende güçlü kovanlarımdan bir çıta hem kapalısı hemde günlüğü olan ballı bir çıta verdim arısıyla...Dün baktım artık memeler yapılmış,kurlar küçücüktü...Yani bu kovan mükemmel arı olma pozisyonuna girmişti.
Dostlarım;Şu gerçeği unutmayın.Yaz sonu sonbahar içi balı olmayan arı kolonileri kovan terkeder.Bunun için yaz sonu veya güzün arıya kek faydalı olabilir.Ama kışın asla...
Hepinize ve  hepimiz tüm arıcılara iyi çalışmalar diliyorum.

NOT:Bir sonraki yazım...Kolay ve ucuz maliyetli kek yapımı...olacak...

Yorumlar

Unknown dedi ki…
Guzel bir anlatim olmus tesekkurler..

Bu blogdaki popüler yayınlar

KEKİK VE ÇEŞİTLERİ

KARA KEKİK Nosemaya karşı kekik suyu yaparak şerbete karıştırmada kara kekik kullanılmalıdır.Bu kekik timol bakımından en faydalı olan kekik türüdür.Ortalama olarak 1 teneke suya 1-1,5 kg aralığında yaş kara kekik konur.Ateşde kaynatılır.Kaynayınca ada çayı kıvamında sarımtırak yeşilimtrak arası renk alınca ateşden indirilir.Soğumaya bırakılır.Soğuyunca temiz ağzı kapalı bir bidona yada su damacasına konur.Gölge ve ışıksız ortamda saklanır.Kullanırken şerbete % 10 luk karışım yapılarak kullanılır.Baharda şerbete 4 kez Yaz sonu güz başında şerbete 4 kez konulursa arıları nosemaya karşı korur.Bunun yanında vitamin katkısı olarak polivit şurup kullanın. Kara kekik varovaya karşı da kullanılır.İster kurutarak isterseniz yaş olarak temiz sadece bu iş için ayrılmış tütsüyle uçuş deliğinden dolu kovana 5-6 pompa olmak üzere haftada 1 kez kullanılmasını tavsiye ederim.Varova sıkıntısı yaşamazsınız.                                                             TAŞ KEK

ARILARIN KOVAN TERK SEBEBLERİ

Eylül ayı ve son baharda arıcıların yaşadığı en büyük temel aksaklıklardan birisininde arıların kovan terkleridir.Kovan terkleri son yıllarda dünya genelinde çok yaşanmaya başladı.Bu terkler sonucu,kovanı terk eden arıların büyük bir kısmı başka kovanlara girmekteler.Birkısmıda oğul çıkar gibi kovandan ayrılarak kaybolup gitmekte... Kovan terk sebeblerini şöyle sıralayabiliriz; 1-Kovandaki arıların yaz sonu ve sonbahar önü yeterince bal üretememesi;Aç kalma korkusunu hisseden arı strese girer.Aynı stresi bal hasadı sonundada yaşar.(Bundan dolayı hasaddan sonra şerbet veye kek verilmeli)Stres sonucu çözümsüzlük arıların kovanı terk etmelerine sebeb olur. 2-Son Bahar güvesi;Güve petekleri kapladığı zaman(Genelde zayıf arılar)yaşama şartları bozulan arılar kovanı terk eder.Buna güve sürgünüde denir. 3-Kovan kokusu;Genelde arı fazla kokuyu sevmez.Çünkü kokular duyu sistemlerini bozar.Kovan içinde algılama sistemi iyi çalışmaz.Kovana has,ana arı ve işçi arıların durumu norm

ORGANİK VARROA MÜCADELESİ TEKNİKLERİ..

BU YAZI SÜREKLİ GÜNCELLENİR.EN ALTDA GÜNCELLEME TARİHİNİ GÖRECEKSİNİZ. Değerli arıcılar,varova aslında güçlü değil.Arıcı zayıf olunca varova kovana zarar veriyor.Artık varovaya 2018 yılında ilaç kullanmıyoruz.Yarım şerbetliğimizi kovanda arıyı kovana dayadığımız 1.çerçeve yerine koyuyoruz.Baharda arıyı şerbetle beslerken şerbetlik en içte çıta yerinde olunca altına arı petek örüyor.Örülen peteğin gözleri erkek arıdır.Bu petek yumurtaları kapanınca falçata ile kesip toprağa gömüyoruz.Arı hızlabirkaç günde tekrar örüp yumurta atacaktır.Siz takip ediyorsunuz.2.kez kapanınca yine kesip toprağa gömüyoruz.Bu 2 kez petek ksip atma şi 1 ay içinde olursa 3.kez örülen peteğin erkek arı olup olmadığıa dikkat ediyoruz.3. kezde kapatırsa kesip toprağa gömüyoruz.Bundan sonra artık kovanın varovasına bakmıyoruz.Yarım şerbetliğin altına örülen peteklere hiç dokunmuyoruz.Bal olsada balınıda almıyoruz.Arıya bırakıyoruz.Bu uygulama 2018 yılı boyunca sizi varov